ZELFREDZAAMHEID
De Prins Johan Frisoschool vindt het belangrijk dat onze leerlingen zich kunnen redden.
Wij geven de leerlingen eigenaarschap op verschillende ontwikkelingsgebieden: cognitief (het leren), sociaal-emotioneel (emoties en omgaan met anderen), communicatief en lichamelijke gezondheid.
Om zoveel mogelijk zélf te kunnen, hebben onze leerlingen, maar ook de ouders een belangrijke rol. We praten samen over hoe het met ze gaat. De leerlingen vertellen hoe ze zich voelen en we bespreken wat ze nodig hebben, bijvoorbeeld voor hun gezondheid, contact met anderen of om zich goed te kunnen concentreren.
We leren en helpen onze leerlingen zelf keuzes te maken. Dit zorgt voor meer zelfvertrouwen en trots. Ze beslissen bijvoorbeeld mee over welke dingen ze willen leren, wanneer ze willen rusten en wanneer ze actief willen zijn. Als een leerling medicijnen of sondevoeding nodig heeft, leren we ze hoe ze dit zelf kunnen doen. We leren onze leerlingen wat ze nodig hebben om zich later te redden in de maatschappij. Dit kan heel praktisch zijn, zoals een deur open maken, maar ook informatie verwerken is een belangrijke vaardigheid. Leerlingen zullen in de maatschappij tegen dingen aanlopen en daarom is het belangrijk dat zij leren hoe en wanneer zij om hulp kunnen vragen.
VEILIGHEID
De Prins Johan Frisoschool is een plek waar de leerlingen, ouders en medewerkers zich veilig voelen. Ze worden gezien, gehoord en gewaardeerd!
Op school hebben we een zeer diverse groep leerlingen, omdat we alle leerroutes aanbieden. Leerlingen met verschillende leeftijden, niveaus en mogelijkheden zitten bij elkaar op de pleinen. Deze mix van leerlingen zorgt voor een sterke verbondenheid. Iedereen hoort erbij, iedereen doet mee en iedereen mag en kan zichzelf zijn.
Leerlingen ontwikkelen zich het beste in een veilige omgeving. Hiermee bedoelen we bijvoorbeeld de ruime opzet van de school, de inrichting van het plein en de aanwezigheid van de verpleegkundigen. Maar ook sociale veiligheid vinden we belangrijk. We willen op de Prins Johan Frisoschool een plek zijn waar leerlingen leren hun grenzen aan te geven en ook respect hebben voor de grenzen van een ander. Een school waar er niet gepest wordt en er rekening wordt gehouden met elkaar. Op onze school zijn afspraken duidelijk en voorspelbaar en bieden een duidelijke structuur.
BETEKENISVOL ONDERWIJS
De Prins Johan Frisoschool staat voor betekenisvol, eigentijds onderwijs. Met dit onderwijs sluiten we aan op de belevingswereld van de leerlingen. Het is praktijk- en ervaringsgericht: wat we onze leerlingen leren, is meteen toepasbaar. Wanneer een leerling bijvoorbeeld in een rolstoel zit, leren ze heel praktisch hoe ze zelf deuren open kunnen doen. Of een leerling met een beperking in een hand of arm leert om toch te kunnen schrijven. Wanneer dit niet lukt zoeken we naar een andere oplossing, in dit geval typen. Nieuwe vaardigheden worden zo direct toegepast om uitdagingen uit het echte leven op te lossen.
Daarnaast sluiten we aan bij de ontwikkeling van de leerlingen met onze lesaanpak en ons gedifferentieerde lesaanbod. We leren onze leerlingen leren. Binnen ons onderwijs werken we, daar waar mogelijk, aan de reguliere leerdoelen. Leerlingen kunnen hier in hun eigen tempo aan werken. We kijken altijd, samen met leerling en ouders naar wat een leerling nodig heeft en hoe we daarbij kunnen aansluiten en een stapje verder kunnen komen. Daarin werken we samen met verschillende partners, zoals het UMCG, Team 050 en Cosis.
TALENTONTWIKKELING
Op de Prins Johan Frisoschool willen we onze leerlingen iets extra’s meegeven, zodat ze zo sterk mogelijk de samenleving in stappen. Wij willen dat ieder kind zijn of haar eigen talenten ontdekt en zich daar zoveel mogelijk in ontwikkelt. We gebruiken leermiddelen die recht doen aan verschillen in capaciteiten, talenten en manieren van leren. Dit doen we bijvoorbeeld met extra grote iPads, aangepaste scharen en spraakcomputers. Maar ook door het gebruik van de LOeS-werkwijze. Daarnaast is er wekelijks een open podium waar leerlingen hun talenten kunnen laten zien.
Maar ook tijdens de stageperiode ontdekken leerling waar hun talenten liggen. Aan het eind van hun schooltijd weten onze leerlingen wie ze zijn en wat ze kunnen. Het draait op onze school om zelfvertrouwen vergroten, talenten benutten en successen vieren.
PLEZIER
Op de Prins Johan Frisoschool vinden we plezier voor het leren en plezier met elkaar erg belangrijk! Wanneer kinderen met plezier naar school gaan, ontstaat een omgeving waarin leren en ontwikkelen mogelijk is.
Op school bieden we onze leerlingen lesstof aan die aansluit bij hun ontwikkeling, hierdoor wordt een leerling niet overvraagd en ontstaat er plezier voor leren. Daarnaast werken we met verschillende werkvormen. We laten onze leerlingen zelf keuzes maken binnen hun leerproces. Leerlingen mogen bijvoorbeeld kiezen aan welke competenties ze willen werken, welke stage ze willen lopen of welke klus ze willen doen op het?Werkplein Haren (VSO).
We stralen uit dat we plezier hebben in het werken met onze leerlingen en we gaan op een positieve manier met elkaar om. We dragen allemaal bij aan een fijne en plezierige sfeer op school.